Vinterförvaring av robotgräsklippare
Vinterförvaring Robotgräsklippare
Extrakostnaden kan hållas låg för att vi då kan planera vårt arbete och extrapersonal, samt spara bränslekostnader genom att hämta robotar i samma områden.
Våra kunder betalar en mycket liten peng extra för att vi kommer och hämtar deras robot och dessutom levererar till våren och kör en enklare vårstart #VÅRSTART
Lämna in din robotgräsklippare
Varför lämnar du inte in din robotgräsklippare till oss redan nu? Ta del av vårt erbjudande med rabatterat leverans till våren med vårstart och en 100-procentig robot – skinande ren och med en 10-års robotplan på köpet!
Steg 1 - Registrering av robotklipparen
I vårt affärssystem kopplar vi ihop roboten med dig som kund och kan se särskilda servicepunkter för just din modell, samt rekommenderat serviceschema. Dessutom kan vi alltid snabbt hjälpa våra kunder med support och reservdelar som passar just deras märke och modell även om det blir problem under klippsäsongen.
Steg 2 - Hämtning/inlämning
Om du inte redan är på vår lista med robotar vi varje år hämtar så är du välkommen att lämna in den och bli registrerad hos oss.
Våra kunder åtnjuter en mer välplanerad och problemfri klippsäsong – fråga oss om effektiviseringar av din klippyta och programmering – fri rådgivning ingår! Skillnad i livslängden på en perfekt inställd, uppdaterad och välservad robotklippare och en misskött robot kan i väldigt många fall ge många års längre bruksanvändning – dessutom med få överraskningar under säsongen!
Steg 3 - Grovrengöring, finrengöring & kontroll
Direkt när din robot kommer till oss tilldelas den ett ordernummer och plats i vårt “ROBOT-SPA” över vintern.
Vi kontrollerar alla grundfunktioner och kända svaga punkter för modellen.
Är du inte med i vår “Upphämtningslista” så faktureras du i detta läget normalt. Våra stamkunder skickas en Orderförfrågan till i förväg att ta ställning till, vilket vi vet många ser som en bra påminnelse.
Eventuella reparationer eller reservdelar tillkommer. Vi kontaktar dig ALLTID före några kostsammare åtgärder vidtas.
Steg 4 - Underhållsladdning & systemkontroll
I enligthet med tillverkarens rekommendationer och våra egna mångåriga erfarenheter underhållsladdar vi batteriet i din robotklippare en eller flera gånger under vintern. Detta är mycket viktigt för att batteriet ska klara sin maximala livslängd.
Samtidigt görs en kontroll på laddsystemet så att det ger och tar emot rätt strömstyrka. Ser vi problem här blir du kontaktad och vi diskuterar kring ev. åtgärder eller utbyte om roboten börjar bli sliten och gammal i övrigt.
Steg 5 - Reparationer & Utbyte av slitagedelar
Som exempel för denna punkt kan vi ange att alla Honda Miimo i vissa serier bör få utbytta bussningar i båda framhjul. Dessa kostar i skrivande ca 30 kr styck och byte varje år gör att inga sådana modeller kommer stanna eller “köra fel” pga glappande bussningar i framhjulen.
Steg 6 - Effektivisering av schema & inställningar
Nu börjar din robot bli klar för en ny säsong på “fältet”. Vårt mål är att den ska fungera perfekt i minst 10 år – detta är såklart inte möjligt utan att du som kund genomför eget underhåll och kontroller.
– Rengör den varje vecka när det växer mycket.
– Byt knivarna oftare (eller slipa, beroende på knivsystem)
– Berätta för oss om du tycker att den kör “konstigt”, troligen beror det på ett problem med installationen eller i inställningarna i din robot.
– Börja varje säsong med att köra roboten hem längsta hållet längs gränskablarna för en kontroll av ev. förändringar under vintern.
Steg 7 - Mjukvara & Uppdatering
Vi väntar in våren och de olika tillverkarnas senaste uppdateringar. Olikt en gammal bil blir ju din robotgräsklippare lite bättre och smartare varje år om den får de senaste uppdateringarna som ofta släpps på vårkanten.
I samband med leverans hem till dig görs detta klart för att vi ska kunna garantera att du och din robot fungerar så bra och friktionsfritt som möjligt under hela klippsäsongen.
Steg 8 - Äntligen Vår!
Vi levererar en nyvaxad robotgräsklippare i toppskick, testkör och kollar att allt verkar vara i sin ordning innan vi lämnar den för att sköta om gräsklippningen hos er.
Till hösten ser vi fram emot nya utmaningar som er trädgård och er robot ger oss.
FAQ - Vanliga frågor - Robotklippare & robotservice
Är robotens knivar självslipande?
Nej, läs din manual! Kanske är detta en bra tid för dig att lägga 15 minuter på att läsa igenom din modells manual? Enligt våra mångåriga erfarenheter kan du lätt ge din robot ett par år extra livstid på att läsa denna. När du gjort det är du välkommen till oss med dina frågor så hjälper vi dig mer än gärna.
Varför ska jag serva min robot?
Eftersom vi arbetar med många olika produktsegment såsom båtmotorer, arbets-fyrhjulingar, motorsågar och elcyklar; så ser vi ganska tydligt varför dessa olika maskiner och redskap måste skrotas många, många år i förtid, helt i onödan! En olycka kan hända, man kan ha otur, men bara du kan läsa och förstå din manual från tillverkaren av just din robotgräsklippare och ge dig och din investering de bästa förutsättningarna!
Vilka fabrikat är bra?
Vi i Sverige är världsledande på robotgräsklippare!
Detta vågar vi påstå pga av vårt besvärliga, omväxlande klimat och olikartade klippytor. Men även i mycket stor utsträckning pga Husqvarna Automower som var en av 3 globala företag som lanserade modeller redan i mitten på 90-talet.
Robomow, eller “Friendly Robotics” från Israel och Italienska “Zuchetti” lanserade även modeller på marknaden.
Ungerfär samtidigt lanserade Honda en människolik robot kallad “Asimo”.
Därefter har har jättebra modeller lanserat av Stiga, Honda, Gardena och vårt nyaste tillskott – kabelfria Kress som vi satsar stenhårt på!
Vilken modell passar dig, din tomt och gräsmatta bäst – för det är den rätta frågan att ställa när det nu finns så många bra på marknaden.
Hur ofta måste jag rengöra min Robotgräsklippare?
När gräset växer som snabbast och gräsmattan är lite våtare av dag: Minst 1 gång per vecka. Under torrare delar av gräsklippningssäsongen: 1 gång per 3-4 veckor.
Min tomt klarar ingen robotgräsklippare!?
Nej, det är möjligt. Men det är mera möjligt att du har fel enligt vår erfarenhet. Våra robotar klarar mer än många tror. Kom in till oss så gör vi en snabb analys tillsammans med dig av din tomt via vårt system med satellitbilder – det är gratis! Hur mycket hade det varit värt för dig att lägga 5% av tiden du lägger på gräsklippning idag? Vi kan även ge råd kring s.k. “avstängda ytor” där robot flyttas manuellt pga tomtens layout. Vi är dock noga med att avråda från robot i vissa fall, men generellt så finns lösningar och modeller för de flesta!
Hur ofta måste jag byta knivarna?
På alla nyare modeller sitter s.k. rakbladsknivar. Dessa skall bytas ca 2-3 gånger per säsong för en normal villatomt beroende på förutsättningarna. Det är helt avgörande att byta knivar för att ha ett vasst klippresultat. Med ovassa knivar blir stora delar av gräsmattan drabbade av svåra sjukdommar som ofta kräver kemikalierbehandlig av specialutbildad personal för att få bukt med. Slarva inte med skärpan på knivarna om du vill ha en fin gräsmatta!
Kabelfria robotar - Hur funkar det?
Generellt finns 3 tekniker:
1 GPS.
2.Kamera
3. En kombination av den båda.
1. Eftersom vi jobbat med robotar och satsat på att uppdatera våra tekniker och löpande utbildat oss sedan 2004 kan vi ge dig rätt råd för just dina önskemål och just din gräsyta.
Kortfattat så fungerar GPS via en teknik kallad RTK som via triangulering ger roboten korrigerigeringsdata för att aldrig avvika från satta begränsningar mer än max 1-2cm. Denna teknik är mycket väl beprövad och har använts av fiskare och bönder sedan årtionden. Det är först nu priset kommit ner på en rimlig nivå och övrigt teknik kommit ifatt för små och stora autonoma självkörande robotgräsklippare.
2. Kamera: Tillverkarens egna AI eller Artificiella Intelligens-program i roboten ska se till att den alltid kör och klipper (eller inte klipper) rätt. En nyare teknik, mindre beprövad.
Sammanfattning
RTK-tekniken är här för att stanna. Kameratekniker är i sin linda, men kommer mycket snart att vara ett kraftfullt stöd eller i vissa förutsättningar klara navigera helt utan annan teknik – men under helt rätt förutsättningar.
Hör av er - Vill även ni ha en problemfri robot?
Hör av er nu direkt – vänta inte tills allvarliga problem finns.
© 2024 All Rights Reserved.